Monday 11 March 2013

Pencahayaan & Warna


Pencahayaan dan warna adalah elemen yang sangat penting bagi menambahkan mood persekitaran ruang tamu yang ceria dan nampak jelas segala aksesori yang ada di dalamnya. Atas faktor tersebut kami sengaja memilih mood cahaya dan warna cerah bagi menampakkan lagi seri perhiasan yang kami tempatkan di merata sudut ruang tamu.

Setakat ini hanya mood warna cerah yang dapat menambat hati kami untuk berterusan mengekalkan tema yang  tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas. Pernah suatu ketika dahulu kami pernah mengenakan tema moden, urban dan bercayaha suram namun tidak dapat bertahan sebegini lama.

Ada pun setakat pencahayaan yang begitu 'perfect' namun pemilihan warna cat dan perabot yang cacamarba juga tidak akan memberi hasil yang setimpal dengan pelaburan yang dikeluarkan. Justeru, untuk menukar sesuatu tema memerlukan perbelanjaan yang amat besar mengikut keluasan rumah yang dimiliki. 

Sebab itu warna cat dinding dan kecerahan cahaya memberi impak kepada timbul atau tenggelamnya seri perhiasan lain di dalam rumah sekiranya tidak menepati kesesuaian tema. Contohnya cuba anda perhatikan lantai gelap di dalam gambar kedudukan  menegak, warna hitam tikar itu telah mencacatkan tema ruang tamu. Dan cuba kita imagine sekiranya ada meja kopi berwarna puteh di tengah-tengah tikar itu pasti akan menaikkan sedikit seri di tengah-tengah ruang tamu tersebut. Kalau ada imagine masih tidak menambahkan seri..maknanya anda tak dapat berimaginasi seperti saya lah...hehe...


No comments:

Post a Comment